Ako funguje optimalizácia pre vyhľadávače?

Ak chcete byť na internete viditeľní, optimalizácia pre vyhľadávače je rozhodujúca. Každý deň viac ľudí získava širokopásmový prístup na internet a počet používateľov na celom svete presahuje 3 miliardy. Toto je dôkaz jednoduchého konceptu – ak zabezpečujete služby prostredníctvom internetu, mali by ste sa postarať o dobrú pozíciu pre vašu web stránku, aby vás vaši potenciálni zákazníci našli. Séria článkov, ktoré začíname práve teraz uverejňovať, vám poskytne základné informácie o optimalizácii SEO a poradí vám, ako to môžete urobiť sami.
Začnite zarábať peniaze dnes.
Zaregistrovať sa zadarmo

Search results

Ak zadáte určité slovo do riadku vyhľadávača Google, dostanete sa k mnohým webovým stránkam, ktoré sa považujú za najlepšie výsledky vyhľadávania danej frázy. Toto zaradenie však nie je založené na jednoduchej zásluhovosti – od najlepšej k najhoršej stránke, ktoré sa tam vyskytujú. Správcovia webov pomáhajú stránkam získať vyššiu pozíciu použitím optimalizácie pre vyhľadávače. Čo to znamená zistíte, keď si prečítate celý článok. Začnime od začiatku.


Stránka s výsledkami vyhľadávania zvyčajne vyzerá takto:

Prvé 4 výsledky a text vľavo sú označené „reklamným” symbolom. Sú to takzvané výsledky plateného vyhľadávania. Ak chcete, aby sa vaša stránka zobrazila pod určitou kľúčovou frázou, musíte za to zaplatiť službe Google AdWords service.


Vás by však mali zaujímať výsledky „prirodzeného” vyhľadávania – webové stránky, ktoré sa zobrazia vo vyhľadávači bez toho, aby ste potrebovali platiť službe Google za reklamu. Na obrázku vyššie, môžete vidieť 9 výsledkov označených zeleným rámčekom.


Za zmienku stojí uviesť, že stránka s výsledkami vyhľadávania môže vyzerať odlišne, v závislosti od zvolenej frázy. Počet stránok, ktoré sa nachádzajú na prvej stránke sa tiež môže líšiť. Napríklad výsledná stránka pre lokálne frázy, ktoré zahŕňajú názov mesta môže byť tiež odlišná, t. j.:

  • zubár Košice,
  • mechanik Banský Bystrica,
  • veterinár Bratislava.

Takto vyzerá stránka pre vyhľadávanie zubára v Košiciach:

 

Ako vidíte, v porovnaní s predchádzajúcou stránkou s výsledkami vyhľadávania, tá lokalizovaná zobrazuje adresy a hodnotenie používateľov nad výsledkami organického vyhľadávania. Je to veľká pomoc pre používateľov internetu, keďže môžu získať najdôležitejšie informácie (lokalita a telefónne číslo) bez nevyhnutnosti navštíviť webovú stránku samotnú. Zaujímavým faktom je aj, že ak ste v Košiciach, okamžite získate rovnakú stránku bez ohľadu na to, či zadáte „zubár Košice” alebo len jednoducho „zubár”. Vyhľadávač lokalizuje vašu polohu a zobrazí výsledky služieb vo vašej blízkosti.

Pre ľudí, ktorí sa zaoberajú SEO, platené reklamy a Google My Business info karty môžu byť veľkým problémom, keďže výsledky organického vyhľadávania sa niekedy zobrazujú pod viditeľnou oblasťou obrazovky, čo znamená, že mnohí používatelia sa dokonca nedostanú k výsledkom organického vyhľadávania!


Kto nastavuje poradie webových stránok a čo ho môže ovplyvniť?

Poradie, v akom sa webové stránky vyskytujú, nie je samozrejme náhodné. Webové stránky, ktoré sa považujú za najvhodnejšie pre danú kľúčovú frázu, sa zobrazujú vo vrchnej časti (okrem platených reklám). Ich umiestnenie na určitej pozícii vo výsledkoch vyhľadávania je zásluhou algoritmu Google.

Nikto zo širokej verejnosti presne nevie, ako tento algoritmus funguje, ale analytici uznávajú početné faktory, ktoré ovplyvňujú pozíciu webových stránok vo vyhľadávačoch. Existuje viac než 200 faktorov, ktoré umiestnia stránku vo výsledkoch vyhľadávaní vyššie, či nižšie. Tieto faktory môžu byť rozdelené do 2 skupín:

  • faktory zodpovedajúce obsahu a použitiu webovej stránky,
  • faktory zodpovedajúce za popularitu webovej stránky.

Prvá skupina zahŕňa:

  • množstvo obsahu na webe,
  • tvar kľúčových slov v obsahu (slová zadané do vyhľadávača),
  • tvar kľúčových slov v nadpisoch článkov,
  • prítomnosť kľúčových slov v adresách URL,
  • jedinečnosť obsahu na stránke (kopírovanie z iných stránok sa neodporúča),
  • rýchlosť načítavania stránky,
  • optimalizácia kódu HTML webovej stránky.

Faktory súvisiace s popularitou webu sú zase založené hlavne na odkazoch (referenciách), ktoré vedú na našu webovú stránku z iných webových stránok. Príklady faktorov sú:

  • počet stránok odkazujúcich na stránku,
  • celkový počet odkazov vedúcich k stránke,
  • kvalita webových stránok odkazujúcich na stránku (počet používateľov, ktorí majú svoju vlastnú popularitu),
  • prítomnosť sociálnych médií (Facebook, Twitter, Google+).

Searchengineland vytvoril veľmi zaujímavú infografiku obsahujúcu najdôležitejšie faktory ovplyvňujúce pozíciu danej webovej stránky: https://searchengineland.com/seotable


Optimalizácia vyhľadávača Google – stojí za to byť na najvyššej pozícii stránky?

Aké sú hlavné výhody umiestnenia na prvej stránke výsledkov vyhľadávania? Odpoveď je jednoduchá, pretože počet používateľov, ktorí navštívia vašu webovú stránku pomocou výsledkov vyhľadávania zavisí najmä od dvoch vecí:

  • od frázy napísanej vo vyhľadávacom riadku,
  • od pozície webovej stránky na stránke s výsledkami vyhľadávania.

Môžete si skontrolovať, koľko používateľov vyhľadáva dané kľúčové slovo každý mesiac. Tu je niekoľko príkladových štatistík založených na vyhľadávaní podľa kľúčových slov.

  • autodiely - 40 500 vyhľadávaní/mesiac,
  • darčeky pre priateľa - 4 400 vyhľadávaní/mesiac,
  • zimné kožené čižmy - 90 vyhľadávaní/mesiac.

Na stránke s výsledkami vyhľadávania sa nachádza aj pozícia. Čím je vyššie hodnotenie, tým viac ľudí ju navštívi. Internet je plný rôznych štatistík a údajov týkajúcich sa tejto témy, ale spravidla, nižšie uvedenú tabuľku môžete použiť na výpočet % používateľov, ktorí kliknú na odkaz na webovej stránke v závislosti od jej pozície vo výsledkoch vyhľadávania.
Pozícia % ľudí, ktorí navštívili stránku

Na základe vyššie uvedených údajov môžete predpokladať, že stránka zobrazená na 5. mieste na stránke „autodiely” pre vás získa okolo 8 100 používateľov mesačne, zatiaľ čo prvá pozícia „zimných kožených čižiem” nasmeruje 45 používateľov na vašu stránku. Mali by ste však pamätať na to, že dobre optimalizovaná webová stránka sa vo výsledkoch vyhľadávania objavuje vyššie pod veľkým počtom kľúčových fráz, čo znamená, že ju navštevuje väčší počet používateľov navštevujúcich stránku z rôznymi požiadavkami na vyhľadávače.

Čo je SEO?

Čo by ste mali urobiť, aby ste sa objavili na top pozícii vo výsledkoch vyhľadávania pre danú frázu? Všetky aktivity zamerané na dosiahnutie tohto cieľa sa volajú optimalizácia vyhľadávacích nástrojov alebo v skratke SEO. Ako to funguje?


Ide predovšetkým o optimalizáciu a opravu všetkých vyššie spomínaných prvkov, ktoré ovplyvňujú pozíciu vo výsledkoch vyhľadávania. Rýchle pripomenutie – tieto prvky tvoria obsah stránky, jej použiteľnosť a popularitu. Toto sú niektoré základné aktivity SEO:

  • optimalizácia kódu HTML,
  • príprava dôkladného obsahu na stránku a jej optimalizácia (použitie kľúčových fráz v texte, plánovanie záhlavia stránky),
  • zefektívnenie funkcionality stránky (oprava technických chýb, rýchlosť načítavania stránky),
  • vytvorenie správnej štruktúry stránky (informácie sú rozdelené medzi rôzne podstránky zamerané na rôzne obsahové témy),
  • príprava verzie stránky pre mobilné zariadenia,
  • zhromažďovanie odkazov z iných webových stránok (publikácia článkov, adresáre webových stránok, spolupráca s inými stránkami, verbálny marketing).

Toto je len začiatok dlhého zoznamu SEO aktivít. Podrobnejšie informácie každého kroku opíšeme v ďalších článkoch tejto série.

Kto vám môže pomôcť so SEO?

Teraz viete, aké prospešné je vykonať dôkladnú optimalizáciu vyhľadávacích nástrojov pre vašu webovú stránku. Do optimalizácie môžete zapojiť expertov SEO, ktorí to pre vás urobia, alebo sa do toho môžete pustiť sami. Kde nájdete pomoc v tejto oblasti? Tu je niekoľko užitočných odkazov:

  • Skupiny odborníkov SEO na sociálnych médiách:
  1. https://www.facebook.com/groups/seogsk/
  2. https://www.facebook.com/groups/marketeri/
  • Google fórum pre správcov webových stránok:
  1. https://productforums.google.com/forum/#!forum/webmasters

Všeobecné mýty o SEO

Pri čítaní početných článkov zaoberajúcimi sa SEO môžete nájsť mnohé nepravdivé informácie a mýty. Existuje veľa spoločností, ktoré používajú podvodné taktiky na oklamanie svojich zákazníkov. Toto je niekoľko najčastejších mylných predstáv o SEO:

  • Ak sa raz objavíte na určitej pozícii, už tam ostanete – to samozrejme neplatí. Výsledky vyhľadávania sa neustále menia a webová stránka sa môže objaviť na rôznych iných pozíciách každý deň. Google neustále aktualizuje svoj algoritmus. Okrem toho, vaša konkurencia nikdy nespí.
  • Existuje jeden spoľahlivý spôsob, ako získať výsledky - nikto (okrem zamestnancov spoločnosti Google) nevie presne, ako algoritmus funguje. Všetky SEO activity sa spoliehajú na prieskum, skúsenosti a pozorovanie.
  • SEO je jednorazová záležitosť – nanešťastie to tak nefunguje. Vo väčšine prípadov, udržať si určitú pozíciu vyžaduje veľa práce.
  • Záruka danej pozície – mnoho SEO spoločností to používa ako predajný argument. Je to však iba marketingový trik, keďže nikto nedokáže poskytnúť garanciu vysokého umiestnenia vo výsledkoch vyhľadávania.

9 krokov na uľahčenie optimalizácie vyhľadávača Google

1. Dobre navrhnutá informačná architektúra

Architektúra webovej stránky je veľmi dôležitým aspektom SEO, pretože zahŕňa vytvorenie stránky, ktorá umožňuje rýchly prístup k informáciám pre používateľov, ako aj pre Google robotov indexujúcich stránku. Nezabudnite na správne interné prepojenie a indexovanie najdôležitejších stránok.

2. Friendly URLs


Optimalizácia URL adries je jednou z najdôležitejších aspektov SEO. Nie je nevyhnutná, ale odporúča sa použitie kľúčovej frázy v názve domény. Mali by ste sa tiež uistiť , že niektoré kľúčové slová sa objavujú v adresách podstránok. Významné sú aj syntax URL a jej dĺžka.


Príklad URL adresy na turistiku orientovanej podstránky:

Príklad adresy e-shopu:

 

3. Vnútorné prepojenie

Dobre navrhnutá štruktúra webovej stránky a vnútorné prepojenie sú pre SEO kľúčové faktory. Vďaka dôkladne zmapovaným prepojeniam, môžete zmerať a rozdeliť návštevnosť, či hodnotenie jednotlivých podstránok danej webovej stránky. Použitím dobre umiestneného vnútorného prepojenia a prepojenia z externých zdrojov, ľahko získate prístupové body pomocou indexujúcich robotov a zabezpečíte si tak vysokú návštevnosť. Pri tvorbe webovej stránky, je dobré vytvoriť mapu interných odkazov, čo vám tiež pomôže s ďalšími SEO aktivitami.

4. Zacielenie na kľúčové frázy


Zameranie sa na vybrané kľúčové slová a frázy vo vnútornom prepojení je tiež dôležitým aspektom SEO. Kedykoľvek je to možné, mali by ste použiť kotviaci text použitím danej kľúčovej frázy. Nezabudnite tiež použiť kľúčové slovo v názve odkazu. Ak je to možné, stráňte sa používania fráz, ako sú „čítať viac”, „kliknite tu” atď. ako svojich odkazov.

5. Optimalizácia obsahu v súlade s kľúčovými frázami

Je nevyhnutné vložiť kľúčovú frázu aspoň niekoľkokrát do obsahu, pokiaľ možno do označení/tagov <h1>,<h2> a <h3> tags a tiež do názvu stránky. V obsahu by mal byť správny počet kľúčových fráz, aby Google mohol rozhodnúť , ktorá téma na stránke je tou hlavnou. Použitie synoným kľúčových slov sa tiež považuje za osvedčený postup. Okrem použitia exaktnej frázy môžete použiť aj niekoľko takzvaných „long tail” fráz.
Príklad článku orientovaného na autá značky Škoda Octavia.
Názov stránky: Škoda Octavia - recenzie - špecifikácie - motor – počet najazdených kilometrov
<h1> - Škoda Octavia
<h2> - Škoda Octavia – Technické špecifikácie | Škoda Octavia - Motor | Škoda Octavia – Počet najazdených kilometrov

6. Duplicitný obsah a SEO

Ak hovoríme o duplicitnom obsahu v kontexte SEO, máme na mysli dve veci – duplicitný obsah vo vnútornej štruktúre stránky a duplicitný obsah indexovaný spoločnosťou Google. V prvom rade sa môžete ľahko zbaviť duplicitnej adresy webovej stránky pomocou služby Google Search Console a vytvorením presmerovania 301 pre vašu „www” adresu na adresu bez „www” alebo naopak. Pri tvorbe obsahu vašej webovej stránky by ste mali vytvoriť unikátny text, ktorý nemožno kopírovať z iných stránok (najmä ak majú lepšiu pozíciu ako je tá vaša). Okrem toho by ste si mali všímať, či je text nie je indexovaný pod rôznymi URLs (toto je dôležité pre stránky používajúce interný nástroj vyhľadávania, ktorý tiež indexuje výsledky).

7. Kanibalizácia kľúčových fráz

Proces kanibalizácie kľúčových fráz sa objavuje, ak používate jednu kľúčovú frázu na optimalizáciu niekoľkých podstránok. V takej situácii robot Google vyberá na indexáciu jednu stránku, ktorá zvyčajne nie je tá, ktorú by vlastník webovej stránky rád videl na prvom mieste vo výsledkoch vyhľadávania. To môže viesť k situácii, že sa rôzne stránky, ktoré vlastníte, objavia v rôznych výsledkoch vyhľadávania (pretože si vzájomne prekážajú) a následne to spôsobí nestabilitu celej webovej stránky s výsledkami vyhľadávania. Táto situácia sa dá ľahko zvládnuť obmedzením počtu kľúčových fráz na danej podstránke na tie, ktoré skutočne chcete vidieť vo vyhľadávaní.

8. Rýchlosť načítania stránky

V súčasnosti sa rýchlosť načítania stránky pre používateľa považuje za jeden z najdôležitejších aspektov SEO. Ako je vaša stránka hodnotená v rebríčku rýchlosti jej načítavania ľahko zistíte pomocou nástroja Google PageSpeed Insights, ktorý upozorní na to, ktoré prvky webovej stránky potrebujú drobnú korekciu. Prečo sa oplatí pracovať na tomto prvku dizajnu?

  • Google roboty sa pohybujú medzi stránkami rýchlejšie a rýchlejšie ich aj indexujú.

  • Používatelia nemajú radi stránky, ktoré sa načítavajú veľmi dlho – ak sa vám podarí znížiť čakaciu dobu, zníži sa aj miera okamžitých odchodov z vašej stránky.
  • Stránka môže stratiť „kotvu”, ktorá zabezpečuje určitú pozíciu v hodnotení, čo môže následne viesť k veľkému prepadu pozície vo výsledkoch vyhľadávania.

9. Mobilné verzie majú vplyv na SERP

Od 21. apríla 2015, zmena stránok na „mobile-friendly” má veľký vplyv na pozíciu vo výsledkoch vyhľadávania. Vytvorenie pohotovo reagujúcej stránky je obzvlášť dôležité pre web stránky, ktoré boli vytvorené pred pár rokmi a neboli zodpovedajúcim spôsobom aktualizované. Keďže počet vyhľadávaní z mobilných zariadení každý rok stúpa, stránka, ktorá nie je prispôsobená na používanie v mobilných zariadeniach, môže v rebríčku hodnotenia výrazne klesnúť. Ak chcete zistiť, či je vaša stránka pripravená na spoluprácu so smartfónmi a tabletmi, môžete si to skontrolovať pomocou testu vhodnosti pre mobilné zariadenia.

Autori: KarolSoja, Tomasz Biegun

Vaše komentáre (0)
Redaktori WhitePress si vyhradzujú právo odstrániť urážlivé komentáre, ktoré obsahujú vulgárne slová alebo nesúvisia s predmetom správy.
Správcom osobných údajov je WhitePress s.r.o. so sídlom v Košiciach, Mlynská 27, Vaše osobné údaje sa spracúvajú na marketingové účely spoločnosti WhitePress s.r.o. a subjektov, ktoré majú záujem o marketing svojich vlastných výrobkov alebo služieb. Marketingový cieľ spoločnosti WhitePress s.r.o. obsahuje komerčné informácie o konferenciách a školeniach súvisiacich s obsahom uverejnenom v časti Vedomostná báza.

Právnym základom spracovania Vašich osobných údajov je legitímny účel, ktorý sleduje správca a jeho partneri (článok 6 ods. 1 písm. F GDPR).

Používatelia majú nasledujúce práva: právo požiadať o prístup k svojim údajom, právo ich opraviť, právo vymazať údaje, právo obmedziť spracovanie a právo prenášať údaje. Viac informácií o spracovaní Vašich osobných údajov vrátane Vašich práv nájdete v našich Zásadách ochrany osobných údajov.
Číťať všetko
  • Článok ešte nebol komentovaný.
Správcom osobných údajov je WhitePress s.r.o. so sídlom v Košiciach, Mlynská 27, Vaše osobné údaje sa spracúvajú na marketingové účely spoločnosti WhitePress s.r.o. a subjektov, ktoré majú záujem o marketing svojich vlastných výrobkov alebo služieb. Marketingový cieľ spoločnosti WhitePress s.r.o. obsahuje komerčné informácie o konferenciách a školeniach súvisiacich s obsahom uverejnenom v časti Vedomostná báza.

Právnym základom spracovania Vašich osobných údajov je legitímny účel, ktorý sleduje správca a jeho partneri (článok 6 ods. 1 písm. F GDPR).

Používatelia majú nasledujúce práva: právo požiadať o prístup k svojim údajom, právo ich opraviť, právo vymazať údaje, právo obmedziť spracovanie a právo prenášať údaje. Viac informácií o spracovaní Vašich osobných údajov vrátane Vašich práv nájdete v našich Zásadách ochrany osobných údajov.
Czytaj całość
Odporúčané články