Ako znížiť mieru opustenia stránok? Efektívne spôsoby, ako na to

Miera okamžitého opustenia nie je nič iné ako podiel návštev, počas ktorých určitá osoba navštívila danú stránku a potom ju opustila. Ako sa v praxi ukázalo, miera okamžitých opustení môže spôsobiť veľa zmätku, najmä pre majiteľov webových stránok, ktorí nemajú úplné vedomosti o tom, ako ju interpretovať. Tu je všetko, čo potrebujete vedieť o ukazovateli miery opustenia stránok a o tom, ako proti tomuto fenoménu bojovať.
Začnite zarábať peniaze dnes.
Zaregistrovať sa zadarmo

O čom nám hovorí miera okamžitých opustení?

Miera opustení poskytuje vlastníkom webových stránok vedomosti o tom, ako sú ich stránky optimalizované a ako sa na nich užívatelia správajú. Vo všeobecnosti by sa dalo povedať, že miera okamžitých opustení odpovie na otázku, či užívateľ oceňuje váš prínos k príprave stránky, či je váš koncept správny a či je architektúra stránky navrhnutá tak, aby uľahčovala navigáciu po nej. Keby však iba vyvodenie záverov z miery okamžitých opustení bolo také jednoduché, zvýšenie miery konverzie by nebolo problémom a každý vlastník stránok by rýchlo vedel, čo sa má zmeniť.

Infografika. Vzorec na výpočet miery opustení.

Teoreticky platí, že čím je miera okamžitých opustení vyššia, tým horší účinok to bude mať na vaše stránky, no mali by ste sa však obávať až po analýze konkrétnej vstupnej stránky. Prečo bude takáto schéma aktivít najlepšia?

Pretože je tu problém s interpretáciou údajov zhromažďovaných podľa miery opustení. Neexistuje žiadna schéma, ktorú by bolo možné prijať pre všetky služby. Vyžaduje sa individuálna analýza a predovšetkým znalosť konkrétnej webstránky a jej podstránok. Vysoká miera opustení nemusí nevyhnutne znamenať, že užívateľ nenašiel na vašom webe cenné informácie alebo produkt. Táto situácia môže tiež naznačovať, že je to práve naopak - používateľ sa naučil všetko, čo k danej téme hľadal, a vrátil sa k hľadaniu, aby našiel niečo iné. Je to tak napríklad v prípade blogov s príručkami, keď je jeden údaj schopný uspokojiť potreby osoby, ktorá hľadá informácie.



V prípade blogov sa predpokladá, že na stránkach obsahujúcich články môže byť miera okamžitých opustení vysoká a nie je to nič zlé. Stručne povedané: užívateľ vstúpil na stránku, prečítal si článok a odišiel. Čo ale ak má tento článok podnietiť užívateľa ku kúpe? Predpokladajme, že predávate prenosné počítače a vaša obsahová časť zahŕňa spoľahlivý a profesionálny článok o najlepších prenosných počítačoch roku 2019. Zahrniete vnútorné odkazy na produkty vo vašom obchode v nádeji, že si užívateľ vyberie jeden z nich a kúpi ho pomocou vnútorných odkazov umiestnených v obsahu. Smola je, že miera opustení je veľmi vysoká. Mali by sme to v tejto situácii, keďže ide o blog, pokorne prijať a nechať užívateľa odísť? Alebo možno skúsiť článok optimalizovať akýmkoľvek spôsobom a pridať ešte viac CTA (Call To Action – Výzva k akcii) povzbudzujúcej ku kúpe? Určite to stojí za vyskúšanie. Je tiež potrebné venovať pozornosť iným faktorom, ako je napríklad analýza asistovanej konverzie. Nezabudnite, že užívatelia nemusia byť pripravení na nákup pri čítaní článku, čo znamená, že miera okamžitých opustení vám nemusí vždy poskytnúť ucelený obraz o účinnosti alebo jej nedostatku v obsahovej časti.

- Martyna Zagórska, SEO Manager v spoločnosti Content Solutions.


Vysoká miera okamžitých opustení v odvetví internetového obchodu je oveľa zložitejšou otázkou. Znamená to, že máte zle optimalizovaný nákupný košík, niečo na webe nefunguje tak, ako by malo, alebo strom kategórií je príliš rozsiahly a preto príliš komplikovaný. Ak príliš veľa užívateľov navštevujúcich vaše stránky nepodnikne žiadne kroky, niečo nie je niečo v poriadku - nekupujú, nezaregistrujú sa, alebo nezanechajú komentár.

Vysoká miera opustení pri internetovom obchode je mimoriadne nebezpečná. Preto sa oplatí venovať väčšiu pozornosť analýze takýchto webových stránok.

Miera opustení pre jednostránku a blogy - na čo treba pamätať?

Miera opustení by sa tu mala interpretovať trochu inak ako pre veľké stránky. Koniec koncov, ako je uvedené vyššie, ak niekto prišiel na článok v blogu kliknutím na konkrétnu URL adresu a potom web opustil, neznamená to, že na ňom nenašiel nič cenné. Naopak, možno v tomto konkrétnom prípade váš obsah uspokojil potrebu získať vedomosti.

Nezabudnite tiež, že konkrétny užívateľ mohol byť na web prilákaný prostredníctvom newsletteru. Správy, ktoré v ňom uvediete, môžu zaznamenať veľa tzv. jednostránkových návštev.

Stránka typu “one-page“, alebo tzv. jednostránka s kontaktnými údajmi alebo firemnou prezentáciou zaznamená jednu, zvyčajne krátku návštevu. Ak sa niekto na takúto stránku vráti, dá vám zvyčajne odporúčanie.

V takýchto prípadoch je preto miera opustení nielen odôvodnená, ale predovšetkým nespoľahlivá. Je dôležité o tom informovať zákazníkov, ktorí nezohľadňujú faktory súvisiace s účelom obsahu a danou podstránkou a nesprávne interpretujú údaje zhromaždené blogom.

Ak chcete získať viac z analýzy miery opustení, mali by ste vziať do úvahy aj čas, ktorý užívateľ strávil na stránke. Bude to celkom subjektívne hodnotenie, pretože pre každého sa čas potrebný na analýzu vhodnosti konkrétnej podstránky môže líšiť. Dá sa však predpokladať, že približne 12 sekúnd je minimum potrebné na to, aby ste sa najskôr oboznámili s obsahom konkrétnej stránky. Ako môžete získať cenné informácie na základe tohto predpokladu? V službe Google Analytics sa oplatí využiť možnosť sledovania udalostí. Informácie o zhromaždených údajoch nastavujeme tak, aby sa miera okamžitých opustení vypočítala pred uplynutím času, ktorý sme stanovili ako minimum.

Parameter času je vždy uvedený v milisekundách. Pamätajte, že 1 sekunda = 1 000 milisekúnd.

Optimalizácia webových stránok s vysokou mierou opustení - mala by sa implementovať čo najskôr?

Jedna vec je istá - nestojí to za to robiť zmeny počas počiatočnej analýzy konkrétnej stránky. V skutočnosti nezáleží na tom, či je miera opustení vysoká, ak je dosiahnutý obchodný cieľ. Samotné zníženie miery opustení nemusí skutočne priniesť žiadne výhody. V takejto situácii je lepšie stráviť čas inými činnosťami ako optimalizáciou tohto ukazovateľa.

V záujme efektívnej práce sa oplatí analyzovať mieru okamžitých opustení:

  • stránok, ktoré generujú najväčší príjem,
  • stránok s najvyššou generovanou návštevnosťou,
  • stránok, na ktorých vidíte šancu na zlepšenie kvality návštevnosti.

Zdroj: Google Analytics

Ak chcete kontrolovať mieru opustení zo získaných údajov a vyvodiť z nich príslušné závery, nezabudnite, že:

  • sa všeobecne uznáva, že informačné stránky, ktoré sú navštevované hlavne s cieľom nájsť telefónne číslo, môžu mať vysokú mieru opustení,
  • blogy s veľkým množstvom príručiek a hodnotným obsahom by mali mať najnižšiu možnú mieru opustení,
  • online obchody - čo s nimi? Tu je to rôznorodé a názory sa líšia. Čo si o tom myslia odborníci?

Ako môžete zlepšiť mieru opustení, ak je to potrebné? Užitočné tipy

Začnite zistením príčiny problému. Za vysokú mieru opustení je najčastejšie zodpovedný príliš dlhý čas načítania stránky. Áno, mnoho online obchodov, najmä v odvetviach krásy a módy, má stále tento problém. Používatelia nechcú strácať svoj drahocenný čas na takýchto stránkach. Veľmi často sa vzdajú nákupu a vrátia sa k výsledkom vyhľadávania. Čo môžete robiť v takejto situácii?

Rok 2020 je predovšetkým bojom o získanie záujmu užívateľa, ktorý je „napádaný“ z každej stránky online reklamou. Zaujímavý, návykový a hodnotný obsah, ktorý vyčerpáva tému (mimochodom, buduje aj Thematic thrust authority alebo Tematickú dôveryhodnosť danej domény), takisto ako aj variácie, akými je napríklad graficky atraktívna webová stránka (samozrejme, v rozumných medziach) sú mimoriadne užitočné v mnohých video odvetviach. Je potrebné si uvedomiť, že bude veľmi užitočné zmerať mieru skrolovania stránok návštevníkmi a sledovať miesto, kde väčšina z nich opúšťa doménu. Užitočná môže byť aj Yandex Metrica so schopnosťou zaznamenávať návštevy.

- Paweł Kozłowski, nezávislý konzultant pre PAKO Solutions.


“Útočiace“ reklamy sa určite oplatí odstrániť, pretože ide o prvok, ktorý veľmi obťažuje užívateľov. Najmä ak reklamy zakrývajú obsah a je ťažké nájsť symbol „X“. Hovoríme teda dôrazné NIE vyskakovacím oknám.

Neintuitívna navigácia a zle plánovaná mapa stránok sú ďalšími bežnými dôvodmi odchodov. Keď sa užívateľ stratí v džungli vnorených kategórií a nemôže nájsť produkt, nemožno očakávať, že sa stane Sherlockom nášho obchodu. Bude radšej hľadať riešenie a produkt kdekoľvek inde.

Aj keď o potrebe prispôsobiť stránku mobilnej verzii sa hovorí už niekoľko rokov, v tejto oblasti máme stále veľa nevybavených vecí. Ak užívateľ navštívi webovú stránku pomocou smartfónu alebo tabletu a zistí, že nie je prispôsobená potrebám mobilných zariadení, zatvorí prehliadač alebo vyhľadá inú webstránku. Responzívnu verziu webovej stránky je možné navrhnúť s nízkymi výdavkami.

Pohľad na mobilnú verziu webovej stránky: www.alza.sk

Najskôr však musíte skontrolovať správnu implementáciu kódu Analytics a spôsob zhromažďovania údajov. Nesprávna implementácia ukáže skreslený obraz analýzy. Nezabudnite, že spamová návštevnosť môže výrazne zvýšiť mieru okamžitých opustení a z toho si netreba robiť starosti.

Je tiež vhodné sledovať udalosti v Google Analytics. Čo môže byť udalosťou? Napríklad skrolovanie stránky dole alebo pridanie produktu do košíka - to je len jeden malý príklad správania návštevníkov, z ktorého sa môžete učiť.

Jedným zo spôsobov, ako zlepšiť mieru okamžitých opustení, môže byť aj správne urobené vnútorné odkazovanie, a to dokonca aj v sekcii obsahu na webe, ktorá používateľa na webe udržiava dlhšie. V takom prípade nezabudnite otvoriť odkazy v nových oknách prehliadača.

Zdroj: https://www.akonaweb.sk/kurz/1/html-css-zaklady/01-uvodne-video-html-css-tagy

Môže byť jazyk zodpovedný za príliš vysokú mieru opustení? Iste. Pri hľadaní dôvodu by ste mali dôkladne preskúmať všetky možnosti. Možno, že komunikácia, ktorá je príliš špecializovaná alebo jednoducho nezrozumiteľná, znamená, že návštevníci rýchlo opustia konkrétnu sekciu a hľadajú odpovede na stránkach konkurencie. Veľmi užitočné môže byť lepšie prispôsobenie jazyka cieľovej skupine, ako aj zabezpečenie aktualizácie údajov v každom zázname.

Ako vidíte, existuje mnoho faktorov ovplyvňujúcich neuspokojivú mieru opustení. Našťastie existuje aj veľa riešení, ktoré je možné implementovať, a mali by sme pamätať na tie najjednoduchšie, pretože môžu výrazne zlepšiť výkon stránky. Úspešné odstránenie problému spočíva predovšetkým v testovaní a spôsobe vykonania zmien. Nezabúdajte, že analýza miery opustení z vašej stránky ako celku nemá zmysel. Optimalizačné činnosti by sa mali vykonávať osobitne pre každú časť a pre najdôležitejšie URL adresy na webe (napr. kategória alebo produkt, ktorý je zodpovedný za najväčšiu konverziu).

Viac článkov o optimalizácii nájdete na našom blogu

Vaše komentáre (0)
Redaktori WhitePress si vyhradzujú právo odstrániť urážlivé komentáre, ktoré obsahujú vulgárne slová alebo nesúvisia s predmetom správy.
Správcom osobných údajov je WhitePress s.r.o. so sídlom v Košiciach, Mlynská 27, Vaše osobné údaje sa spracúvajú na marketingové účely spoločnosti WhitePress s.r.o. a subjektov, ktoré majú záujem o marketing svojich vlastných výrobkov alebo služieb. Marketingový cieľ spoločnosti WhitePress s.r.o. obsahuje komerčné informácie o konferenciách a školeniach súvisiacich s obsahom uverejnenom v časti Vedomostná báza.

Právnym základom spracovania Vašich osobných údajov je legitímny účel, ktorý sleduje správca a jeho partneri (článok 6 ods. 1 písm. F GDPR).

Používatelia majú nasledujúce práva: právo požiadať o prístup k svojim údajom, právo ich opraviť, právo vymazať údaje, právo obmedziť spracovanie a právo prenášať údaje. Viac informácií o spracovaní Vašich osobných údajov vrátane Vašich práv nájdete v našich Zásadách ochrany osobných údajov.
Číťať všetko
  • Článok ešte nebol komentovaný.
Správcom osobných údajov je WhitePress s.r.o. so sídlom v Košiciach, Mlynská 27, Vaše osobné údaje sa spracúvajú na marketingové účely spoločnosti WhitePress s.r.o. a subjektov, ktoré majú záujem o marketing svojich vlastných výrobkov alebo služieb. Marketingový cieľ spoločnosti WhitePress s.r.o. obsahuje komerčné informácie o konferenciách a školeniach súvisiacich s obsahom uverejnenom v časti Vedomostná báza.

Právnym základom spracovania Vašich osobných údajov je legitímny účel, ktorý sleduje správca a jeho partneri (článok 6 ods. 1 písm. F GDPR).

Používatelia majú nasledujúce práva: právo požiadať o prístup k svojim údajom, právo ich opraviť, právo vymazať údaje, právo obmedziť spracovanie a právo prenášať údaje. Viac informácií o spracovaní Vašich osobných údajov vrátane Vašich práv nájdete v našich Zásadách ochrany osobných údajov.
Czytaj całość
Odporúčané články